Als motorrijder is het dragen van een goede helm ontzettend belangrijk voor je veiligheid. Een motorhelm beschermt je tegen ernstig hoofdletsel en is verplicht in de meeste landen.
In deze gids leggen we uit waar je op moet letten bij het kiezen van de juiste helm, zodat je veilig en comfortabel de weg op kunt.
Waarom een goede motorhelm belangrijk is
Een motorhelm is meer dan alleen een verplichting; het is een essentieel onderdeel van je veiligheid. Bij een ongeval kan een helm het verschil maken tussen leven en dood. Helmen zijn ontworpen om je hoofd te beschermen tegen de impact van een val of botsing. Ze verminderen de kans op ernstig hoofdletsel door de schok op te vangen en te verspreiden. Bovendien beschermen helmen je gezicht en nek tegen vuil, wind, regen, en insecten tijdens het rijden.
Daarnaast is het dragen van een helm in de meeste landen verplicht, inclusief Nederland. Niet voldoen aan deze wetgeving kan leiden tot boetes, maar belangrijker is dat het je veiligheid op de weg aanzienlijk verhoogt.
Kortom, een helm is een onmisbaar onderdeel van je rijuitrusting en biedt onmisbare bescherming.
Verschillende soorten motorhelmen
Er zijn diverse soorten motorhelmen, elk ontworpen voor specifieke rijstijlen en persoonlijke voorkeuren. Hier zijn de meest voorkomende typen motorhelmen:
Integraalhelm
De integraalhelm is volledig gesloten en biedt de beste bescherming voor je hoofd, gezicht en kin. Het ontwerp zorgt ervoor dat je hoofd aan alle kanten beschermd is, wat vooral belangrijk is bij hoge snelheden en langere ritten. Dit type helm is populair onder sportieve rijders en tourrijders omdat het maximale veiligheid biedt.
Meer weten over integraalhelmen? Lees onze gids met de beste integraalhelmen.
Systeemhelm (modulaire helm)
De systeemhelm, ook wel bekend als een modulaire helm, heeft een opklapbaar kinstuk. Dit biedt extra flexibiliteit omdat je de helm makkelijk kunt openen zonder hem af te zetten. Dit type is ideaal voor motorrijders die lange ritten maken, waarbij ze regelmatig willen stoppen zonder de helm telkens volledig af te nemen.
Jethelm
De jethelm, ook wel open face helm genoemd, biedt minder bescherming omdat deze geen kinstuk heeft. Dit maakt de helm lichter en geeft een open gevoel, maar biedt geen bescherming aan de kin en de voorkant van het gezicht. Jethelmen worden vaak gebruikt voor ritten in de stad of door motorrijders met scooters of cruisers.
Crosshelm
Crosshelmen zijn speciaal ontworpen voor off-road rijden. Ze bieden extra ventilatie en hebben een vergroot kinstuk voor meer ademruimte tijdens fysiek intensieve ritten. De meeste crosshelmen hebben geen vizier, maar worden gecombineerd met een aparte bril voor extra bescherming tegen vuil en modder.
Endurohelm
Een endurohelm combineert de kenmerken van een crosshelm en een integraalhelm. Dit type helm is geschikt voor zowel off-road als on-road rijden. Het biedt de nodige bescherming tijdens zware terreinen, maar ook comfort voor lange ritten op verharde wegen.
Veiligheidsnormen en certificeringen
Bij het kiezen van een motorhelm is het belangrijk om te letten op de veiligheidsnormen en certificeringen. Deze normen garanderen dat de helm is getest en voldoet aan minimale gestelde veiligheidseisen. Hier zijn de belangrijkste certificeringen waar je op moet letten:
ECE 22.05 / ECE 22.06 (Europa)
In Europa is de ECE-certificering verplicht voor alle motorhelmen. De ECE 22.05 norm is momenteel de meest voorkomende, maar vanaf 2024 wordt de strengere ECE 22.06 norm ingevoerd. Deze test de helm op verschillende gebieden, zoals schokabsorptie, viziersterkte, en duurzaamheid. Een helm met een ECE-label voldoet aan de wettelijke eisen in Europa.
DOT (Verenigde Staten)
De DOT-certificering is verplicht in de Verenigde Staten. Deze norm is vergelijkbaar met de ECE-certificering, maar heeft enkele andere testprocedures. DOT-gecertificeerde helmen worden getest op impact en penetratiebestendigheid, en moeten ook voldoen aan eisen voor retentiesystemen (zoals de kinband).
Snell (internationaal)
De Snell-certificering is een vrijwillige, maar zeer strenge testnorm, die vaak wordt gezien als een van de veiligste. Snell-gecertificeerde helmen ondergaan extra tests bovenop de standaardvereisten en worden vaak gebruikt door motorrijders die op zoek zijn naar de hoogste mate van bescherming, zoals bij motorsporten.
Sharp (Verenigd Koninkrijk)
Sharp is een onafhankelijke organisatie die helmen beoordeelt op basis van een sterrenbeoordeling (1 tot 5 sterren). Hoewel Sharp geen officiële certificering is, kan hun beoordeling je helpen bij het kiezen van een helm die verder gaat dan de standaardveiligheidsnormen. Een helm met vijf sterren biedt de beste bescherming volgens hun testmethoden.
Materialen van motorhelmen
Motorhelmen worden gemaakt van verschillende materialen die elk unieke eigenschappen bieden op het gebied van bescherming, gewicht en comfort. Hier zijn de meest voorkomende materialen waaruit motorhelmen zijn vervaardigd:
Polycarbonaat
Polycarbonaat helmen zijn gemaakt van een stevig soort kunststof. Dit materiaal is relatief goedkoop en biedt goede bescherming, maar het is minder duurzaam dan andere materialen. Polycarbonaat helmen zijn vaak wat zwaarder en kunnen na verloop van tijd sneller slijten. Dit type helm is een goede keuze voor beginnende rijders of motorrijders die een budgetvriendelijke optie zoeken.
Glasvezel
Glasvezel is lichter en sterker dan polycarbonaat. Het materiaal verdeelt de impact beter bij een ongeluk, wat resulteert in minder schade aan de helm en dus betere bescherming voor de drager. Glasvezel helmen zijn vaak iets duurder, maar bieden een goede balans tussen veiligheid en gewicht, waardoor ze populair zijn bij langere ritten.
Carbon
Carbon helmen zijn de lichtste en sterkste helmen op de markt. Dit materiaal biedt uitzonderlijke bescherming en is zeer licht, wat het comfort aanzienlijk verhoogt, vooral tijdens lange ritten. De hogere prijs van carbon helmen weerspiegelt hun premium kwaliteit en veiligheid. Dit type helm wordt vaak gekozen door motorrijders die rijden op hoge snelheden, zoals in de motorsport.
Kevlar
Kevlar is een vezel die vaak wordt gebruikt in combinatie met andere materialen zoals glasvezel. Het is extreem sterk en bestand tegen hoge impacten. Kevlar-helmen bieden een uitstekende bescherming en zijn vaak iets lichter dan volledig glasvezel helmen, maar hebben doorgaans ook een hoger prijskaartje.
Composietmaterialen
Sommige helmen zijn gemaakt van een combinatie van materialen zoals glasvezel, kevlar en carbon. Deze composiethelmen combineren de voordelen van de verschillende materialen en bieden een uitstekende balans tussen bescherming, gewicht en duurzaamheid. Ze vallen vaak in het hogere prijssegment, maar bieden uitstekende prestaties op het gebied van veiligheid en comfort.
Bij het kiezen van een helm is het belangrijk om niet alleen te letten op de prijs, maar ook op het materiaal en de mate van bescherming die het biedt. Lichtere helmen, zoals die van carbon, kunnen het comfort op lange ritten verbeteren, terwijl zwaardere helmen nog steeds goede bescherming bieden voor alledaags gebruik.
Comfort en pasvorm
Een goed passende motorhelm is essentieel voor zowel veiligheid als comfort. Een helm die niet goed past, kan afleiden tijdens het rijden en biedt minder bescherming bij een ongeval. Hier zijn enkele tips om ervoor te zorgen dat je helm de juiste pasvorm heeft en comfortabel is voor lange ritten:
Hoe kies je de juiste maat?
De juiste maat helm kiezen begint met het opmeten van je hoofdomtrek. Gebruik een meetlint en meet de omtrek van je hoofd net boven je wenkbrauwen en rond het breedste deel van je achterhoofd. Vergelijk je meting met de maattabel van de helmfabrikant om de juiste maat te bepalen.
Bij het passen van een helm moet deze strak aanvoelen, zonder dat hij ongemakkelijk is. De helm moet stevig om je hoofd zitten zonder te knellen, en er mag geen speling zijn. Een goed passende helm beweegt niet als je je hoofd schudt. Let erop dat de helm na enige tijd gebruik wat losser kan aanvoelen door het inzakken van de voering.
Aandachtspunten voor de pasvorm
- Voorhoofd en wangen: De helm moet gelijkmatig tegen je voorhoofd en wangen drukken. Je wangen mogen iets samengedrukt worden, maar niet pijnlijk aanvoelen.
- Kinband: De kinband moet stevig vastzitten, maar niet te strak. Je moet ongeveer twee vingers tussen de kinband en je kin kunnen plaatsen voor optimaal comfort.
- Oren: Zorg ervoor dat de helm je oren niet knelt en dat er genoeg ruimte is voor een comfortabele pasvorm.
Ventilatie
Goede ventilatie in je helm geeft veel comfot. Vooral bij lange ritten of rijden in warm weer. Helmen met meerdere ventilatieopeningen zorgen voor een goede luchtcirculatie, wat voorkomt dat je hoofd te warm wordt en je vizier beslaat. Controleer of de ventilatieopeningen eenvoudig te bedienen zijn, zodat je ze tijdens het rijden kunt openen of sluiten.
Voering en bekleding
De binnenvoering van de helm draagt bij aan zowel comfort als veiligheid. Moderne helmen hebben vaak uitneembare en wasbare voeringen, wat handig is voor het schoonhouden van je helm. Daarnaast zorgt een goede voering ervoor dat schokken beter worden geabsorbeerd en dat de helm goed op zijn plek blijft zitten.
Gewicht
Het gewicht van de helm is een belangrijke factor voor comfort, vooral tijdens lange ritten. Een te zware helm kan vermoeiend zijn voor je nek en schouders. Lichtere helmen, zoals die van carbon of composietmaterialen, zijn duurder maar bieden vaak meer comfort, vooral bij lange afstanden.
Kortom, comfort en pasvorm zijn net zo belangrijk als de veiligheid van een helm. Zorg ervoor dat je helm goed past, voldoende ventilatie heeft en comfortabel aanvoelt voor elke rit.
Extra features bij motorhelmen
Naast de basisfunctionaliteiten zoals bescherming en comfort, zijn er motorhelmen met extra functies die het rijden nog aangenamer en veiliger maken. Hier zijn enkele speciale kenmerken waar je op kunt letten bij het kiezen van een motorhelm:
Vizieren
Het vizier van een helm beschermt je ogen tegen wind, vuil, regen en insecten. Er zijn verschillende soorten vizieren beschikbaar, elk met specifieke voordelen:
- Heldere vizieren: Geschikt voor de meeste rijomstandigheden en bieden een helder zicht, vooral bij slecht weer of ’s avonds.
- Getinte vizieren: Deze beschermen je ogen tegen fel zonlicht, maar zijn minder geschikt voor nachtritten. Sommige helmen hebben een geïntegreerd zonnevizier dat je kunt opklappen, wat handig is voor wisselende lichtomstandigheden.
- Anti-condens vizieren: Een vizier met een anti-condens coating of een Pinlock-systeem voorkomt dat het vizier beslaat bij koud of vochtig weer, wat het zicht tijdens het rijden verbetert.
Zonnevizieren
Sommige helmen hebben een ingebouwd zonnevizier, een donkere lens die je kunt laten zakken zonder dat je het vizier hoeft te vervangen. Dit is handig bij fel zonlicht en maakt de helm veelzijdiger voor verschillende weersomstandigheden. Het biedt bescherming tegen UV-straling en voorkomt verblinding tijdens zonnige dagen.
Bluetooth en communicatiesystemen
Moderne motorhelmen kunnen worden uitgerust met Bluetooth-systemen. Deze systemen maken het mogelijk om handsfree te bellen, navigatie-instructies te ontvangen of naar muziek te luisteren tijdens het rijden. Ook kun je met andere motorrijders communiceren via een intercomsysteem. Dit verhoogt niet alleen het gemak, maar ook de veiligheid, omdat je je handen aan het stuur kunt houden.
Helmen met geïntegreerde verlichting
Sommige helmen zijn voorzien van ingebouwde verlichting, zoals LED-lampen aan de achterkant. Deze lampen vergroten je zichtbaarheid voor andere weggebruikers, vooral in het donker of bij slechte weersomstandigheden. Dit is een relatief nieuwe functie, maar het kan een groot verschil maken in je veiligheid.
Aangepaste geluiddemping
Windruis kan vermoeiend zijn en je gehoor beschadigen, vooral bij hogere snelheden. Sommige helmen hebben ingebouwde geluiddemping of oordoppen die speciaal zijn ontworpen om windgeruis te verminderen, zonder dat je het verkeer of andere belangrijke geluiden mist. Dit zorgt voor een comfortabelere en veiligere rijervaring, vooral bij lange afstanden.
Deze speciale kenmerken kunnen het verschil maken tussen een standaard helm en een helm die perfect aansluit bij jouw rijbehoeften. Overweeg welke van deze functies voor jou het belangrijkst zijn voordat je een keuze maakt.
Onderhoud van je motorhelm
Een motorhelm is een investering in je veiligheid en comfort, en goed onderhoud is essentieel om de levensduur en prestaties van de helm te behouden. Hier zijn enkele belangrijke onderhoudstips om je helm in topconditie te houden:
Schoonmaken van de helm
Helmen worden tijdens het rijden blootgesteld aan vuil, insecten en andere elementen. Het is belangrijk om je helm regelmatig schoon te maken, zowel van binnen als van buiten.
- Buitenkant schoonmaken: Gebruik een zachte doek en lauw water om vuil en insectenresten van de buitenkant van de helm te verwijderen. Vermijd agressieve schoonmaakmiddelen die de helm kunnen beschadigen. Een milde zeep kan helpen bij hardnekkig vuil.
- Vizier reinigen: Maak het vizier schoon met water en een zachte doek om krassen te voorkomen. Vermijd papieren doekjes, omdat deze kleine krasjes kunnen veroorzaken. Gebruik een speciaal anti-condensmiddel om beslaan te voorkomen.
Binnenvoering schoonmaken
De binnenvoering van de helm kan na verloop van tijd zweet en vuil opnemen, wat niet alleen onaangenaam ruikt maar ook de levensduur van de helm kan verkorten. Veel moderne helmen hebben een uitneembare en wasbare voering, wat het schoonmaken een stuk makkelijker maakt.
- Uitneembare voering: Haal de voering uit de helm en was deze met de hand in lauw water en een mild reinigingsmiddel. Laat de voering aan de lucht drogen voordat je deze terugplaatst.
- Niet-uitneembare voering: Gebruik een speciale helmspray om de niet-uitneembare voering op te frissen. Spuit de spray op de binnenkant van de helm en laat deze volledig drogen.
Controleer de helm regelmatig
Het is belangrijk om je helm regelmatig te controleren op slijtage of beschadigingen. Kijk vooral naar scheuren, deuken of beschadigingen aan de schaal, omdat dit de bescherming van de helm kan verminderen. Als de helm ooit is gevallen of een impact heeft ondergaan, zelfs als er geen zichtbare schade is, wordt het aangeraden om de helm te vervangen. De interne structuur kan namelijk verzwakt zijn.
Vervanging van je helm
Motorhelmen gaan niet eeuwig mee. Zelfs zonder ongelukken kan het materiaal na verloop van tijd verslechteren. De meeste fabrikanten raden aan om je helm elke vijf jaar te vervangen, afhankelijk van het gebruik en de conditie. Als je merkt dat de voering begint te verslijten of de helm minder comfortabel wordt, is het tijd om te investeren in een nieuwe.
Opslag van je helm
Bewaar je helm op een droge, koele plek uit direct zonlicht. Langdurige blootstelling aan de zon kan het materiaal van de helm beschadigen. Gebruik een helmzak of een speciale helmhouder om je helm te beschermen tegen stof en krassen wanneer je hem niet gebruikt.
Met goed onderhoud blijft je helm in optimale conditie en biedt hij je de bescherming die je nodig hebt. Door regelmatig schoon te maken en te controleren, kun je ervoor zorgen dat je helm jarenlang meegaat.
Conclusie
Een motorhelm is een essentieel onderdeel van je uitrusting en biedt bescherming, comfort en soms zelfs handige extra’s zoals Bluetooth en geïntegreerde vizieren. Kies een helm te kiezen die past bij jouw rijstijl en voorkeuren, en om de helm goed te onderhouden om er zeker van te zijn dat hij optimaal presteert wanneer dat nodig is.
Met deze gids ben je klaar om de juiste motorhelm te kiezen die je niet alleen veilig houdt, maar ook je rijervaring comfortabeler en plezieriger maakt.
Veelgestelde vragen over motorhelmen
Hier beantwoorden we enkele van de meest gestelde vragen over motorhelmen om je te helpen de juiste keuze te maken en goed geïnformeerd te zijn over het gebruik van je helm.
Wanneer moet ik mijn motorhelm vervangen?
Een motorhelm moet gemiddeld elke vijf jaar worden vervangen, zelfs als deze niet zichtbaar beschadigd is. Dit komt doordat de materialen na verloop van tijd verslijten, wat de beschermende eigenschappen kan verminderen. Als je helm betrokken is geweest bij een ongeval of een zware val, moet je hem onmiddellijk vervangen, ook al is er geen zichtbare schade. De impact kan de interne beschermingsstructuur hebben verzwakt, wat de helm minder effectief maakt in toekomstige ongelukken.
Kan ik een tweedehands helm kopen?
Hoewel het verleidelijk kan zijn om een tweedehands helm te kopen vanwege de lagere prijs, is dit niet altijd een goed idee. Je weet namelijk niet hoe de helm is gebruikt of of deze schade heeft opgelopen in het verleden. Zelfs een helm die er aan de buitenkant goed uitziet, kan intern beschadigd zijn, wat de bescherming vermindert. Het is daarom veiliger om te investeren in een nieuwe helm.
Hoe weet ik of mijn helm goed past?
Een goed passende helm moet strak zitten zonder ongemakkelijk te zijn. Er mag geen ruimte zijn tussen je hoofd en de helm, en de helm mag niet heen en weer bewegen als je je hoofd schudt. Let vooral op de pasvorm rond je wangen en voorhoofd. De kinband moet stevig vastzitten, maar je moet nog steeds gemakkelijk kunnen ademen en slikken.
Hoe houd ik mijn vizier helder tijdens het rijden?
Een vizier kan snel beslaan in koud of vochtig weer. Gebruik een vizier met een anti-condens coating of een Pinlock-systeem om beslaan te voorkomen. Voor een helder zicht tijdens ritten kun je ook speciale anti-condens sprays gebruiken. Daarnaast helpt goede ventilatie in de helm om het vizier helder te houden.
Zijn dure helmen altijd beter dan goedkopere helmen?
De prijs van een helm kan variëren afhankelijk van het materiaal, de extra functies en de merknaam. Hoewel dure helmen vaak betere materialen en geavanceerde technologieën gebruiken, betekent dit niet automatisch dat goedkopere helmen onveilig zijn. Zolang een helm voldoet aan de relevante veiligheidsnormen (zoals ECE 22.05), biedt hij voldoende bescherming. Dure helmen kunnen extra comfort bieden, zoals een lager gewicht, betere ventilatie of geïntegreerde communicatiesystemen.