Een quickshifter is een systeem dat het mogelijk maakt om op je motorfiets te schakelen zonder dat je gebruik hoeft te maken van je koppeling of je gas hoeft dicht te draaien.
Tegenwoordig zie je dat steeds meer fabrikanten een quickshifter als optie op een nieuwe motor aanbieden. In dit artikel leggen wij je uit hoe een quickshifter nou precies werkt en wat een quickshifter doet.
Wat is een quickshifter?
Een quickshifter is een systeemdie het mogelijk maakt om op te schakelen zonder dat je de koppelingshendel hoeft te gebruiken. Oorspronkelijk is de quickshifter ontworpen voor gebruik op het circuit, de plek waar jij het uiterste uit je motor haalt.
Eigenlijk is een quickshifter best wel overbodig wanneer je enkel op de openbare weg rijdt maar toch kiezen steeds meer motorrijders voor een quickshifter op hun motor.
Hoe werkt een quickshifter?
Waar je normaal gesproken je koppelingshendel inknijpt en het gas loslaat tijdens het schakelen gaat dit met een quickshifter net even wat anders. Een quickshifter is voorzien van een sensor welke waarneemt wanneer het schakelpedaal wordt gebruikt.
Zodra jij schakelt stuurt de quickshifter een signaal naar de ecu van je motorfiets, die vervolgens de ontsteking kort onderbreekt zodat de tandwielen in de versnellingsbak kort worden ontlast.
Op het moment dat de tandwielen ontlast zijn kunnen deze zich verplaatsen en schakelt je motor naar een andere versnelling. Dit alles gebeurt in minder dan een seconde, je merkt tijdens het rijden dus helemaal niets van het tijdelijke vermogensverlies.
Sensoren en ECU
Een quickshifter werkt door middel van sensoren die de bewegingen van de schakelpook detecteren. Wanneer je de schakelpook omhoog of omlaag beweegt, stuurt de sensor een signaal naar de ECU (Electronic Control Unit) van de motor.
De ECU onderbreekt vervolgens kortstondig de ontsteking en zorgt ervoor dat de tandwielen in de versnellingsbak soepel van positie veranderen.

Proces van clutchless upshifting
Bij het schakelen zonder de koppeling te gebruiken, moet je de gashendel open houden terwijl je de schakelpook omhoog beweegt.
De quickshifter zorgt ervoor dat de ontsteking kortstondig wordt onderbroken en de belasting op de versnellingsbak wordt verminderd, zodat de tandwielen soepel kunnen veranderen van positie.
Wat is een blipper?
Als het over quickshifters gaat, spreekt men al snel over “blippers”. Een blipper is een vergelijkbare techniek met één belangrijk verschil.
Een blipper maakt het namelijk mogelijk om zowel op- als neer te schakelen zonder het gebruik van je koppeling, een quickshifter kan alleen maar gebruikt worden voor het opschakelen zonder koppeling.
Omdat je bij het terugschakelen te maken krijgt met de remwerking van je motor blijven de tandwielen onder druk staan en kan je met een quickshifter niet terugschakelen.
Een blipper zorgt ervoor dat er tijdens het terugschakelen een klein beetje gas wordt gegeven zodat de druk die op de tandwielen staat kort wordt opgeheven. Op dit moment schakelt je motor een versnelling terug zonder dat er schade aan je tandwielen ontstaat.
Het voordeel van een quickshifter
Het voordeel van een quickshifter is dat je tijdens het rijden niet meer hoeft na te denken over het gebruik van je koppeling en zonder gas te minderen kan schakelen.
Op deze manier kan jij je volledig focussen op het rijden van zo snel mogelijke rondetijden terwijl je quickshifter zorgt voor perfecte schakelacties.
- Een stuk sneller schakelen
- Schakelen met weinig moeite
- Schakelen voelt heel soepel
- Meer focus op het rijden
- Snellere tijden op een circuit
De nadelen van een quickshifter
Er wordt regelmatig gezegd dat een quickshifter schadelijk zou zijn voor je motor of versnellingsbak. Gelukkig zijn deze theorieën ontkracht en is bewezen dat een correct afgestelde quickshifter geen schades veroorzaakt.
Sommige motorrijders geven wel aan dat ze “lui” worden van het rijden met een quickshifter en wel eens vergeten dat ze zelf moeten schakelen als ze rijden op een motor zonder quickshifter.
- Op z’n hoogst een beetje lui in het schakelen
- Verder zijn er geen nadelen
Clutchless shifting zonder quickshifter
Geen quickshifter op je motor? Dan kun je ook nog altijd ‘clutchless shifting’ aanleren.
Clutchless shifting, ofwel schakelen zonder koppeling, is een wat meer geavanceerde rijtechniek voor motorrijders. Het is dus niet hetzelfde als het gebruik van een quickshifter.
Bij clutchless shifting wordt de koppelingshendel niet gebruikt. De techniek omvat het sluiten van de gashendel, het schakelen naar een hogere of lagere versnelling, en daarna direct weer gas geven. Bij het terugschakelen geef je vervolgens kortstondig wat extra gas.
Deze methode werkt doordat bij het dichtdraaien van de gashendel, de tandwielen in de versnellingsbak zo worden gepositioneerd dat het mogelijk is om snel en efficiënt te schakelen.
Het vergt wel enige oefening om deze techniek onder de knie te krijgen, vooral bij het terugschakelen. Correct uitgevoerd, zou clutchless shifting geen schade aan je motor moeten veroorzaken.
Voor diegenen die liever niet experimenteren met hun koppeling, kan een quickshifter dan juist weer een goed alternatief zijn of blijf natuurlijk gewoon met je koppeling schakelen, dat rijdt ook prima.

